Σχολικός εκφοβισμός – Bullying

schools for changeΕρευνητικό ερωτηματολόγιο και αποτελέσματα δράσης

Τον Απρίλιο 2013 πραγματοποιήθηκε δίωρο βιωματικό εργαστήριο με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός – Bullying», σε όλα τα τμήματα (τέσσερα) της Β’ τάξης του 1ου Γυμνασίου Αλεξάνδρειας σε συνεργασία με το Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης Αντιγόνη (www.antigone.gr).
Το Ερευνητικό Ερωτηματολόγιο (δες παρακάτω στο Παράρτημα) δόθηκε στους μαθητές αμέσως μετά το βιωματικό εργαστήριο. Στόχος της συλλογής δεδομένων με το ερωτηματολόγιο ήταν να διερευνηθεί ο βαθμός στον οποίο οι μαθητές θεώρησαν το βιωματικό εργαστήρι ενδιαφέρον και χρήσιμο. Επιπλέον στόχος ήταν να διερευνηθεί ποιο ήταν το χαρακτηριστικό στοιχείο του βιωματικού εργαστηρίου που άρεσε περισσότερο στους μαθητές. Τέλος, με το ερωτηματολόγιο διερευνήθηκε ποιο ήταν το στοιχείο εκείνο του εργαστηρίου, στο οποίο οι μαθητές θα επιθυμούσαν να γίνουν αλλαγές. Τα ποιοτικά αποτελέσματα της έρευνας και η στατιστική τους ανάλυση παρουσιάζονται παρακάτω στις ενότητες Ενδεικτικές  Απαντήσεις Μαθητών και Ραβδογράμματα αντίστοιχα του Παραρτήματος.

Συνοψίζοντας:

Α) Στα ερωτήματα 1 και 2, δηλαδή «Πόσο ενδιαφέρον» και «Πόσο χρήσιμο σου φάνηκε το βιωματικό εργαστήριο», οι μαθητές στη μεγάλη τους πλειοψηφία απάντησαν «πολύ» ή «πάρα πολύ».
Β) Στο ερώτημα 3, δηλαδή «Τι σου άρεσε περισσότερο;», οι μαθητές στη μεγάλη τους πλειοψηφία απάντησαν «Το θεατρικό παιχνίδι»
Γ) Στο ερώτημα 4, δηλαδή «τι θα ήθελες να γίνει διαφορετικά;»,  οι περισσότεροι μαθητές επιθυμούσαν να γίνουν αλλαγές «στη συζήτηση» (για λεπτομέρειες δες παρακάτω στην ενότητα Ραβδογράμματα του Παραρτήματος).

Παράρτημα

Ερευνητικό Ερωτηματολόγιο

1. Πόσο ενδιαφέρον σου φάνηκε το βιωματικό εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στην τάξη σου από την «ΑΝΤΙΓΟΝΗ – Κέντρο Πληροφόρησης & Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και  τη Μη-Βία» με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός – Bullying»;
Πάρα πολύ □     Πολύ □     Αρκετά □     Λίγο □     Καθόλου
Αιτιολόγησε την άποψή σου: ……………………………………………………………………………………………………….
2. Πόσο χρήσιμο σου φάνηκε το βιωματικό εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στην τάξη σου από την «ΑΝΤΙΓΟΝΗ – Κέντρο Πληροφόρησης & Τεκμηρίωσης για το Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και  τη Μη-Βία» με θέμα «Σχολικός εκφοβισμός – Bullying»;
Πάρα πολύ □     Πολύ □     Αρκετά □     Λίγο □     Καθόλου
Αιτιολόγησε την άποψή σου:
……………………………………………………………………………………………………….
3. Τι σου άρεσε περισσότερο από το παραπάνω βιωματικό εργαστήριο;
Το θεατρικό παιχνίδι □     Η συζήτηση □     Άλλο …………………………………………………………
Αιτιολόγησε την άποψή σου: ……………………………………………………………………………………………………….
4. Εάν είχες την ευκαιρία να συμμετάσχεις ξανά σε ένα παρόμοιο βιωματικό εργαστήριο τι θα ήθελες να γίνει διαφορετικά και πως ακριβώς θα πρότεινες να αλλάξει;
Το θεατρικό παιχνίδι □     Η συζήτηση □     Άλλο …………………………………………………………
Αιτιολόγησε την άποψή σου: ……………………………………………………………………………………………………….

Ενδεικτικές Απαντήσεις Μαθητών

Παρακάτω, παρουσιάζεται μια σύνοψη των απαντήσεων των μαθητών στα τέσσερα
ερωτήματα του ερωτηματολογίου και παρατίθενται ενδεικτικές τους απαντήσεις. Σε αυτό το μέρος της ποιοτικής ανάλυσης των απαντήσεων των μαθητών συνέβαλε η Εύη Τσουφλίδου.

Ερώτημα 1

Πάρα πολύ-Πολύ-Αρκετά
Το βιωματικό εργαστήριο παρουσίασε μεγάλο ενδιαφέρον πρωτίστως εξαιτίας της
ενασχόλησης με ένα θέμα που αγγίζει την καθημερινότητα όλων των μαθητών στα σχολεία.
Δευτερευόντως, κέντρισε το ενδιαφέρον των μαθητών γιατί συμμετείχαν οι ίδιοι ενεργά στο εργαστήριο, παίζοντας θέατρο και ακολούθως συζητώντας και εκφράζοντας τις απόψεις τους για θέματα σοβαρά όπως η Μη-Βία, ο Σχολικός Εκφοβισμός, ο Ρατσισμός.

Λίγο-Καθόλου
Μικρό ποσοστό μαθητών απάντησε ότι ενδιαφέρεται λίγο έως καθόλου σημειώνοντας ότι περιστατικά σχολικής βίας και ρατσισμού δεν παρουσιάζονται ούτε στο χώρο του σχολείου τους αλλά ούτε και ευρύτερα στην περιοχή της Αλεξάνδρειας.

Ερώτημα 2

Πάρα πολύ-Πολύ-Αρκετά
Η πλειονότητα των μαθητών έκρινε το βιωματικό εργαστήριο ως ιδιαιτέρως χρήσιμο για δύο λόγους:
α. ενημερώθηκαν για το ποια πρέπει να είναι η αντίδρασή τους αν βρεθούν αντιμέτωποι με το φαινόμενο του «Σχολικού εκφοβισμού-Bulling» είτε ως θύματα είτε ως παρατηρητές.
β. έμαθαν ποιες είναι οι ενδεχόμενες αιτίες εμφάνισης του Σχολικού εκφοβισμού

Λίγο-Καθόλου
Υπήρξαν μαθητές που δεν βρήκαν χρήσιμο το βιωματικό εργαστήριο, υποστηρίζοντας ότι κανείς εκ των μαθητών δεν θα εφαρμόσει τις λύσεις που προτάθηκαν ενώ κάποιοι  άλλοι δικαιολόγησαν την άποψή τους για τη μη χρησιμότητα του εργαστηρίου με μία σειρά περιστατικών σχολικού εκφοβισμού που συνέβησαν αργότερα στο σχολείο τους.

Ερώτημα 3

Θεατρικό παιχνίδι
-ενημέρωση με διασκεδαστικό και ευχάριστο τρόπο
-καλύτερη κατανόηση του φαινομένου της σχολικής βίας αλλά και της αντιμετώπισής της μέσα από τη δραματοποίηση πραγματικών ιστοριών
-συνειδητοποίηση συναισθημάτων θύτη και θύματος μέσα από το παιχνίδι

Συζήτηση
Μερίδα μαθητών υποστήριξε ότι η συζήτηση που έγινε ήταν σαφώς πιο χρήσιμη από το θεατρικό παιχνίδι καθώς έδωσε τη δυνατότητα σε όλους να εκφράσουν τις προσωπικές τους θέσεις για μία σειρά θεμάτων που αγγίζουν την καθημερινότητά τους.

Ερώτημα 4

Θεατρικό παιχνίδι
-μεγαλύτερη διάρκεια
-περισσότερες ιστορίες
-βοήθεια από τους επιβλέποντες στο σενάριο

Συζήτηση
-μεγαλύτερη διάρκεια
-συμμετοχή όλων των μαθητών
-καταγραφή προβλημάτων και προτεινόμενων λύσεων
-τοποθετήσεις με βάση την πραγματικότητα και όχι με βάση το πολιτικά ορθό

Ραβδογράμματα

Image

Image

Image

Image

Διαφάνεια5

This entry was posted in Προγράμματα αγωγής - Σχολικές δραστηριότητες. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s